Dit wil ik met u delen... 10-02-2020

Een nieuw decennium: 2020, twintig twintig
We zitten in 2020. Dat voelt als een einde én als een begin, want de jaren tien zijn definitief voorbij.
Het Centraal Bureau voor Statistiek heeft de jaren tien aan de hand van vijftien indicatoren in kaart gebracht waarbij ze kijken naar wat de jaren 10 ons hebben gebracht en hoe de economie en de samenleving er nu voor staan? Een aantal bevindingen wil ik met u delen.

Zo groeide onze bevolking het afgelopen decennium van 16,6 miljoen naar 17,3 miljoen mensen.
Het decennium 2010 begon in economische zin uiterst moeizaam: de wereldwijde financiële crisis van 2008 raasde in volle vaart door de Nederlandse economie. De werkloosheid steeg, huizenprijzen daalden, de economie kromp. Maar in de tweede helft van de jaren 10 groeide de economie uitbundig, stelt het CBS. Het gevolg: het bruto binnenlands product – wat men in Nederland samen verdiende – per hoofd van de bevolking groeide met 8 %, van 40.017 euro in 2010 naar ruim 43.224 euro in 2018. De werkloosheid is weer teruggebracht naar het niveau van vóór de crisis: ‘Op elke honderd waren toen – en zijn nu – ongeveer 68 mensen aan het werk‘, aldus het CBS.

Ook de arbeidsmarkt is veranderd, met minder zekerheden, een groter aantal zelfstandigen, en voortdurende bereikbaarheid van werknemers voor de baas. Steeds meer werkenden kampen met burn-outklachten. Vooral jongeren worstelen hiermee, en onder hen meer vrouwen dan mannen. Deskundigen wijzen op de grote prestatie- en sociale druk die jongeren ervaren, maar ook op de mogelijkheid dat klachten die vroeger soms als deel van het leven werden gezien nu sneller worden gemedicaliseerd.
Als we naar het verkeer kijken, dan zien we dat het aantal elektrische auto‘s op de Nederlandse wegen explosief is gegroeid. Op 1 januari 2014, toen het CBS begon met meten, waren het er 4.600. Aan het begin van dit jaar waren het er 44.700: bijna tien keer zoveel.
Vóór 2030 moet de CO2-uitstoot zoals afgesproken in het Klimaatakkoord, ook veel lager zijn.
Het aantal woningen nam tussen 2012 en 2018 met 4,9 % toe: er kwamen zo‘n 366 duizend woningen bij. En nog altijd is er een nijpend tekort aan woonruimte.
De jaren 10 waren de periode waarin gelovigen voor het eerst een minderheid gingen vormen. Anno 2019 ervaart 53% van de Nederlanders geen religieuze betrokkenheid. Aan het begin van dit decennium was dat nog 45%. De afname zit hem vooral in rooms-katholieken en Nederlands-hervormden, met respectievelijk 5 en 2%.

Maar bij een nieuw decennium kijk je ook naar nieuwe trends?
En dan ga ik automatisch vooruitkijken. Zo vraag ik me af waar het naartoe gaat met de wereld. Nu 2020 is gearriveerd, is 2030 de volgende afspraak, het nieuwe mikpunt om doelstellingen te halen, om onze uitstoot te reduceren, op Mars te landen, om auto‘s compleet zelf te laten rijden.
Wat gaat er de komende jaren gebeuren? Wat mogen we verwachten? Welke krachten bepalen de richting van de tijd? Evenaren robots onze intelligentie? Wordt dit het laatste decennium waarin we vlees eten?
Tja, hoe moeten we dat doen, denken over de toekomst? Kunnen we überhaupt iets zinnigs zeggen over wat nog moet komen? De tijd zal het leren!
En oh ja, ook nieuw in 2020 is, voor het geval u het nog niet weet, dat we vanaf 1 januari ons land buiten de grenzen officieel presenteren als ‘The Netherlands‘ in plaats van ‘Holland‘. Tegelijk ruilen we het oude logo met ‘Holland‘ in voor een strak nieuw ontwerp, waarin de verticale lijnen van de N en L een tulp vormen. Ook het vorige logo bevatte diezelfde bloem. Het is de bedoeling dat ministeries, ambassades en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland het beeldmerk vanaf nu in het buitenland gaan voeren.
Dus als u in het buitenland bent en men vraagt u waar u vandaan komt, zeg dan trots en voldaan ‘The Netherlands‘, of bij onze directe Belgische (nederderlandstalige) buren Nederland en bij de Duitsers Die Niederlande.

Bron: Weblog voorzitter
Geplaatst op: 10-02-2020