"De vakbond voor iedereen"
word ook lid en profiteer van alle voordelen

Dit wil ik met u delen… 11-12-2020

Hoop doet leven!
2020 gaat ongetwijfeld de boeken in als hét jaar waarin door de coronacrisis de digitale transformatie binnen organisaties op hoge snelheid is doorgevoerd.
Want door de coronacrisis werden we verplicht om zo veel mogelijk thuis te werken, en gelukkig konden we als organisatie goed hierop inspelen.
Wie had ooit gedacht dat een virus de wereld zo op zijn kop zou zetten?
Geen wonder dat er héél hard wordt geknokt om zo snel mogelijk een vaccin te ontwikkelen die ons moet gaan beschermen tegen dit akelige virus. En bij het schrijven van mijn column komen bemoedigende berichten hierover binnen dat er al twee farmaceuten zijn, te weten Pfizer en Moderna, die héél snel het vaccin kunnen leveren met 95 % effectiviteit.
Dat er haast is, is wel duidelijk omdat het Europese Medicijn Agentschap (EMA) begonnen is met een zogenaamde ‘rolling review‘ voor het vaccin. Daarin worden de uitkomsten van het onderzoek extra snel beoordeeld.
En haast is ook nodig, want laten we eerlijk zijn, we willen toch allen weer terug naar ons normale leven.
Dit is dan ook mijn grootste kerstwens voor dit jaar: Een effectiefwerkend vaccin tegen Covid-19 om onze én de mondiale economie én het sociaal-maatschappelijk leven weer op te starten.

En ook al is er nu nog geen vaccin, dan kunt u zich voorstellen dat het bericht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onlangs, namelijk dat na de ongekende krimp in het tweede kwartaal de Nederlandse economie in het derde kwartaal de sterkste groei ooit laat zien, me vrolijk stemt. We zijn er nog niet maar groei is nog altijd beter. Volgens het CBS is de Nederlandse economie nu 3 % kleiner dan eind 2019, voor de coronacrisis. Daarmee doet de Nederlandse economie het wel beter dan gemiddeld in de Europese Unie. Maar zolang het coronavirus nog niet onder controle is, is de economie dat ook niet.
De deskundigen onder ons buigen zich nu ook over welke economie we na de corona krijgen. Wordt het bijvoorbeeld een K, L, U, V, of W economie?
De letter K, staat voor een economie waarvan het herstel erg afhankelijk is van de desbetreffende sector. Sommige branches zoals de supermarkten, IT en online retailers profiteren enorm van de coronacrisis, terwijl de toerismebranche of horecaondernemingen pas weer aan herstel kunnen denken wanneer er sprake is van een breed beschikbaar vaccin.
Bij een L-vorm vindt er groeivertraging plaats en laat herstel mogelijk lange tijd op zich wachten. Deze vorm wordt beschouwd als de meest uitzichtloze situatie.
De letter U symboliseert een lange recessie gevolgd door een periode van herstel. De V staat voor een korte maar diepe recessie gevolgd door flink herstel en letter W betekent een dubbele economische dip gevold door periodes van sterk herstel.
U zult zich afvragen welke letter het nu gaat worden: K,L,U,V of W?
Volgens economen vormt de letter V het meest gunstige scenario, dat indien er sprake is van een succesvolle vaccinatieperiode, ook in Europa nog tot de mogelijkheden behoort.
Het enige wat we weten is dat alle prognoses vallen of staan met het onder controle krijgen van Covid-19, want alleen samen krijgen we het onder controle.
En tja, wat heeft het jaar 2021 allemaal nog meer in petto voor ons ?
Amerika heeft in november 2020 gestemd en de nu zittende president Donald Trump wil maar niet toegeven aan zijn verlies én dus de overwinning van Joe Biden. Hoe lang zal die het volhouden? Een ding staat vast, nl. op 21 januari 2021 zal de inauguratie plaatsvinden van de nieuwe president van de Amerika Joe Biden. Laten we hopen dat de verhoudingen tussen Amerika en Europa weer volledig hersteld worden als van ouds, want wat de wereld nu héél hard nodig heeft zijn sterke wereldleiders die de onrust in de wereld in goede banen kunnen leiden.
En een andere prangende vraag, dichter bij huis, is natuurlijk ook: Komt er nu wel of niet een brexitdeal? Boris Johnson komt steeds weer hobbels tegen op zijn EU snelweg, maar op een gegeven moment moet hij toch gaan beslissen of hij wel/niet kiest voor de EU-afslag.

En ja ook In Nederland vinden de verkiezingen plaats voor de Tweede Kamer en wel en wel op woensdag 17 maart 2021. Komt er een Rutte III of gaat er een geheel andere politiek wind in Nederland waaien.
Een ding staat nu al vast, 2021 wordt een héél druk jaar want alle grote evenementen van 2020 zoals EK voetbal en Olympische spelen zijn verschoven naar 2021.

En ja ja, dan hebben we ook nog onze eigen belangrijke activiteiten als de Algemene Vergadering en de tweejaarlijkse jubilarishuldiging.
Op dit moment hebben we nog niets kunnen plannen omdat alle activiteiten vallen of staan met de ontwikkeling van een goed werkend vaccin.
Maar wat betreft onze eigen activiteiten houden we u uiteraard op de hoogte.
Mijn oproep aan jullie allen is dat we met z‘n allen positief moeten blijven. Gewoon de schouders er onder, elkaar steunen en zorgen voor elkaar en dan kumt ‘t goed!
Rest mij u mooie feestdagen toe te wensen en vooral een gezond en vredig 2021!

Jack Hurxkens,
voorzitter.