Tip inzake aanvraag gezondheidsverklaring bij medische rijbewijskeuring 18-01-2021

Voor medische rijbewijskeuring 75+ B/E, Tarieven voor ABW-leden bij diverse keuringen en keuringslocaties in Limburg

Beste ABW-leden,

Als u 75 jaar bent dan krijgt u van de RDW een brief waarin staat dat u een gezondheidsverklaring moet invullen en er moet een keuring plaatsvinden.

Gezondheidsverklaring
De RDW geeft in die brief aan dat u deze gezondheidsverklaring kunt invullen op de website www.cbr.nl/gezondheidsverklaring
Maar doet u deze gezondheidsverklaring via de website aanvragen, dan moet je ook via internet betalen.
De ervaring leert dat een aantal – met name oudere - leden noch over een computer noch over internetbankieren beschikken en dat het vaak lastig voor hen is om deze gezondheidsverklaring online aan te vragen.
Ze moeten vaak anderen lastig vallen om hen hierbij te helpen, en ook vragen om voor hen te betalen.
Maar wat heel veel mensen niet weten is dat in veel gemeentes deze formulieren gezondheidsverklaring ook te verkrijgen zijn. U kunt bij het afhalen van deze gezondheidsverklaring meteen cash of via de pin betalen. U dient wel vooraf een afspraak te maken bij de gemeentes. Dus hoeft u dan ook niemand lastig te vallen om voor u te betalen.
Wilt u bij het invullen van deze gezondheidsverklaring geholpen worden, dan kunt u als lid uiteraard bij onze vakbond terecht. We helpen u gratis daarmee!
Nadat het formulier gezondheidsverklaring is ingevuld en opgestuurd naar het CBR krijgt u bericht van het CBR.
Hieruit blijkt of u wel of niet een afspraak kan maken voor de medische keuring bij een keuringsarts.

Medische keuringen
Een afspraak voor een medische keuring kan u maken via de telefoon 036 - 72 00 911 (maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur) of per e-mail info@rijbewijskeuringsarts.nl
Vergeet niet te vermelden dat u lid bent van de Vakbond ABW, want alleen dan komt u in aanmerking voor het scherpe tarief van de bovenstaande keuringen.
U ontvangt per e-mail een bevestiging van www.rijbewijskeuringsarts.nl
Let op! Pas na ontvangst van deze bevestiging is uw afspraak definitief!

Tarieven diverse keuringen en tarieven (per 1 januari 2021)
Op de website www.rijbewijskeuringsarts.nl vindt u ook uitgebreide informatie over alle keuringen die ze verrichten en de betreffende tarieven.
Vakbond ABW heeft voor de onderstaande medische keuringen een scherp tarief bedongen.
Rijbewijskeuring 75+ B/E: € 40,00
Rijbewijskeuring 75+ groo: € 60,00
Rijbewijskeuring groot C/D/E: € 60,00
Rijbewijskeuring medisch B/E: € 60,00
Taxi pas keuring € 60,00

LET OP: Laat de keuring ruim voor de datum dat het rijbewijs verloopt plaatsvinden. Het is vaak heel druk bij het CBR en dan duurt de afhandeling erg lang. Rijbewijskeuringsarts adviseert zelfs om
8 maanden van tevoren te beginnen met de aanvraag hiervan vanwege de grote achterstanden mede vanwege Covid-19.
En u weet; u mag dan niet meer autorijden als het rijbewijs verlopen is en u nog steeds geen gezondheidsverklaring heeft ontvangen.
Op 21 januari jl. is een verlenging van de coulance bekendgemaakt door minister van Nieuwenhuizen.
U kunt met een verlopen rijbewijs blijven rijden tot het CBR een besluit neemt. Dit kan uiterlijk tot één jaar nadat uw rijbewijs verlopen is.
Indien u hiervoor in aanmerking komt, kijk op www.cbr.nl of bel met ons.

Rijgewijskeuringslocaties Limburg
De rijbewijskeuringslocaties in Limburg zijn in alfabetische volgorde in onderstaand schema.
Brunssum: Brederostraat 19 6445 AN Brunssum
Echt: Peijerstraat 119 6101 GC Echt én Bandertlaan 20 6101LZ Echt