Dit wil ik met u delen... 28-06-2021

Het is bijna eind juni als u mijn column leest.
Ik kan het haast niet geloven dat de eerste zes maanden van 2021 weer voorbij zijn.
Zo wordt het eerste kwartaal gekenmerkt door de verkiezingen, de verontruste stijging van het aantal besmettingen die leidt tot een harde lockdown, met de avondklok en de sluiting van niet-essentiële winkels.
Na wat tegenslag met de beschikbare vaccins, en de onzekerheid over de voorraden van de vaccins Pfizer, Astrazeneca, Moderna, Janssen… - en niet te vergeten de bijwerkingen - komt er wat schot in het priktempo en stappen we hetderde kwartaal in.

In het tweede kwartaal passeren veel zaken de revue waarvan ik bij een paar wil stilstaan.

Moeizame formatie
De formatie van het nieuwe kabinet kent een moeizame start door allerlei politieke blunders, maar laten we hopen dat Nederland - zoals sommigen beweren - vóór de zomer een nieuw kabinet heeft. Er is namelijk geen tijd om te dralen want er zijn genoeg importante dossiers die besproken moeten worden.

Stakingen
In de eerste vier maanden van dit jaar is 11 keer gestaakt, dat zijn nu al twee werkstakingen meer dan in heel 2020. De stakingen waren vooral in de metaalindustrie, bij supermarkten en in het beroepsgoederenvervoer. Deze sectoren gaat het ondanks de coronacrisis voor de wind en vakbonden vinden dat de werknemers daarvan moeten meeprofiteren. Via stakingen hopen de vakbonden hogere lonen, het behoud van toeslagen en verbeterde pensioenafspraken af te dwingen.

Amazon Amerika
Ik heb me behoorlijk verbaasd en geërgerd dat de oprichting van een vakbond bij Amazon in de Amerikaanse staat Alabama zo tegengewerkt is, wetend dat er al jaren berichten naar buiten komen over de bizarre, schandalige uitbuiting van medewerkers van het online warenhuis. Zo zouden de werknemers zo weinig pauzetijd krijgen, dat ze in een flesje moeten plassen. En dat terwijl de baas, Jeff Bezos, een van de rijkste mannen ter wereld is, goed voor 196 miljard dollar. Ik vroeg me dan ook meteen af waarom je als werknemer niet beschermd zou willen worden voor je rechten?
Maar intimidatie, angst, de vakbond in een negatief daglicht plaatsen en onderdrukking hebben geleid dat deze missie vooralsnog niet geslaagd is.
Maar beste leden, angst is toch een slechte raadgever?

Vertrouwen van consumenten in economie groeit
Gelukkig krijgen consumenten langzamerhand weer meer vertrouwen in de economie. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was de stemming in mei minder negatief dan een maand eerder. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verbeterde.
Voor het eerst sinds de coronacrisis is de koopbereidheid weer positief. Consumenten oordeelden tevens positiever over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden.
Het hebben van een baan speelt overigens een grote rol bij de koopbereidheid.

Top bedrijfsleven verdiende vorig jaar bijna zes keer zoveel als personeel
U weet inmiddels van mij dat de kloof in Nederland tussen o.a. rijk en arm, werknemers en de top, hoog- en laagopgeleiden me grote zorgen baart omdat die mijns inziens kan leiden tot een splijtzwam in onze samenleving.
En wat schetst wederom mijn verbazing? Uit een recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de top van de duizend grootste Nederlandse bedrijven vorig jaar 5,9 keer zoveel verdiende als een gewone werknemer. Dit baart me dan opnieuw grote zorgen omdat daarmee de kloof tussen topverdieners en personeel op de werkvloer amper veranderd is ten opzichte van 2019.

Fysiek spreekuur/daling aantal besmettingen/stap voor stap steeds meer mogelijk
Onze belastingservice hebben we net als vorig jaar ook dit jaar met name telefonisch gedaan. We zijn dankbaar dat we op deze manier voor onze leden in ieder geval vóór 8 mei jl. de meeste aangiftes Inkomstenbelasting hebben kunnen versturen.
Daar het aantal besmettingen daalt, en iedereen vóór 1 juli reeds 1 vaccinatie heeft gehad, overwegen we voorzichtig te starten met het houden van fysiek spreekuur onder bepaalde voorwaarden.

Algemene Vergadering
Ook willen we voorzichtig en onder voorbehoud een datum prikken voor het houden van de Algemene Vergadering op 11 oktober a.s. Voor de definitieve doorgang volgen we strikt de regels van het RIVM. Dus bij veranderingen adviseren we u op onze website www.vakbondabw.nl te kijken.

Jubileum
De maand juli is persoonlijk voor mij een bijzondere maand. Bijzonder omdat ik twee jubilea mag vieren. Ten eerste mijn robijnen (40 jaar) jubileum als werknemer bij de Vakbond ABW waar ik op 15 juli 1981 in dienst ben getreden, zie ook pagina 5,6 en 7 van deze Vizier.
En ten tweede ben ik op 01-07 a.s. ook 40 jaar lid van de ABW. Dus tweemaal jubilaris! Hoera! Hoera!
Ik sluit af met de volgende wens.
Laten we hopen dat in Nederland op 1 juli a.s. iedereen inderdaad zijn eerste vaccinatie heeft gehad. Maar ook voor de rest van de wereld, want zolang er sprake is van reisverkeer en niet iedereen gevaccineerd is zal het virus niet uitgebannen kunnen worden. Niemand is veilig tot iedereen veilig is, is dan ook het mantra van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)sinds het begin van de pandemie.
Terug naar het oude normaal vergt van de hele wereld en dan met name de wereldleiders om een solidair moraal.

Het wordt in ieder geval een betere zomer dan vorig jaar, en gaat u met vakantie buiten Nederland, informeer u goed via de site https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen
Een mooie zomer toegewenst en blijf vooral gezond!

Geplaatst op: 28-06-2021