Weblog hoofdbestuurders

Een leerzame en nuttige cursus

Omdat Chemelot de laatste maanden regelmatig (negatief) in het nieuws is geweest heb ik onderstaande rapportage opgemaakt.
De vorige maand heb ik op uitnodiging deel genomen aan de cursus “Crisiscommunicatie voor niet-woordvoerders ”.


Als voorbereiding op deze cursus moet je voorbereid zijn indien je telefonisch benaderd wordt door een journalist of iemand van buiten het bedrijf tijdens een incident/calamiteit.
Je bent in de frontline en je rol is van cruciaal belang voor een goed verloop naar de buitenwacht.
Er zijn verschillende cases behandeld. Een ervan zal ik beschrijven.
Case : Bij een explosie van een hoogspanningsschakelaar op de site is door wegspringend metaal een technicus zwaar gewond geraakt en zijn twee huizen in een naburig gehucht beschadigd.
De bewoner van een van de huizen heeft “112” gebeld. De technicus wordt met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. De brandweer komt tegelijk aan op de plaats van de calamiteit.

Een journalist van L1 belt u en verzoekt u een verklaring af te leggen.
De journalist van L1 probeert u uit te vragen en het is u taak om geen informatie te verstrekken en hem netjes en correct te woord te staan.
De journalist dient contact op te nemen met de persvoorlichter. Deze is getraind om vragen van journalisten te beantwoorden.
Hij stelt u vragen als “kunt u mij vertellen wat er aan de hand is / kunt u mij doorverbinden met de persvoorlichter / de persvoorlichter is niet bereikbaar / belt u mij binnen een half uur terug / zijn er gewonden / de omwonenden willen informatie / de omwonenden maken zich ongerust / zijn er gevaarlijke stoffen ontsnapt / is er asbest vrij gekomen / er gebeurd vaker iets bij jullie”.

Onder deze omstandigheden en een spervuur aan vragen van de journalist wordt uiteindelijk toch het beoogde doel bereikt. Hij zal contact opnemen met de persvoorlichter.

Peter van der Sluijs,
hoofdbestuurder Vakbond ABW. 





« Terug 04-11-2015