Weblog hoofdbestuurders

GEZOND OUD WORDEN

Gezond oud worden is het effect van een gezonde leefstijl.
Voor een gezonde leefstijl heb je geen pillen nodig, je kunt veel zelf doen om veroudering tegen te gaan.


1. Zinvol bewegen, hiervoor hoef je niet naar een sportschool, je kunt ook zinvol bewegen door b.v. te tuinieren, wandelen, fietsen enz.

2. Gezonde slaap, slaapgebrek heeft invloed op je gezondheid. Zorg voor een frisse slaapkamer, een goed bed en neem voldoende nachtrust.

3. Goed omgaan met stress. Er zijn gebieden op de wereld waar de mensen een hogere levensverwachting hebben dan bij ons.

(De Blue Zones, zijn meestal eilanden of afgelegen gebieden). Daar leven de mensen zonder stress. Gezond oud worden en je honderdste verjaardag vieren is daar geen uitzondering.

4. Gezond eten, genoeg eiwitten is belangrijk voor het spierweefsel. Als de hoeveelheid spierweefsel afneemt wordt men zwakker en heeft men minder energie en neemt de kans op vallen toe.

Ook veel groente en gezonde vetten zijn belangrijk. 5. Vermijd eenzaamheid. Eenzaamheid is fnuikend voor de gezondheid m.n. voor het brein. Blijf betrokken bij de maatschappij. Zorg dat je, jouw sociale netwerk op peil houdt, het moet vanzelfsprekend zijn, dat ouderen erbij horen en hun eigen taken vervullen.

Ans Kolenburg, hoofdbestuurder.

« Terug 21-03-2016